OosterscheldeMuseum Banner

Nieuws OosterscheldeMuseum

April 2018

Op 28 april is de kleine expositieruimte heropend.
Deze is in de periode januari-april onder handen genomen, de zaal is opnieuw ingericht.
Het geheel maakt een strakkere indruk.
In deze zaal is de expositie over verdronken dorpen opgenomen

September 2017

Het aantal objecten uit het werk van Han Reijhout is uitgebreid met een werkmanstafereel.

Werkmanstafereel - Werkmanstafereel - Werkmanstafereel -

Juni 2017

Momenteel worden in het museum 3 objecten van de Zeeuwse modelbouw(kunstenaar) Han Reijnhout tentoongesteld.
Han is één van de beste modelbouwers van Nederland en munt uit in de details van zijn modellen.
Tentoongesteld zijn:
De TH 21, een hengst die gebruikt werd voor de kreeften- en botvisserij.
Bijboot voor de kreeftenvisserij met kreeftenkorven.
Hollandse boot voor kruisnetvisserij.
Mede door de medewerking van de Stichting Behoud Werk Reijnhout en het MuZEEum zijn we in staat deze modellen te exposeren.

TH21 - TH21 - TH21 -
TH21 - TH21 - Kruisnet -

Februari 2017

De expositie Reijmerwael boven water is uitgebreid met een model van een koggeschip.
De kogge was een zeegaand handelsschip voornamelijk afkomstig uit de Hanzesteden rond de Oost- en Noordzee.
Dat ze ook in ons gebied gebruikt werden blijkt uit een bij Doel in het Deurganckdok (Antwerpen) opgegraven exemplaar
(zie: www.onroerenderfgoed.be)

Kogge - Kogge
Kogge

December 2016

Vrijdag 9 december: Uitreiking van het eerste exemplaar van het door Cornelis de Vries geschreven boek "Reijmerswael boven water" en opening van de gelijknamige tentoonstelling.